Od 10 czerwca do 27 sierpnia 2022 roku w Galerii YES, można zobaczyć wystawę prac bohaterów drugiej części książki pt.: „Artyści złotnicy. Rozmowy o polskiej biżuterii”. Wystawa nosi tytuł „Autorefleksje” i prezentuje prace Grzegorza Błażki, Bogumiła Bytomskiego, Elżbiety Held, Joanny, Tadeusza Jaworskich, Małgorzaty Kalińskiej, Jarosława Kolca, Marka Nowaczyka, Tomasza Stajszczaka, Andrzeja Szadkowskiego, Alicji, Jakuba Wyganowskich, Tomasza Zaremskiego.
164 strony fascynujących historii życia i twórczości artystów złotników, 10 odrębnych sylwetek twórców indywidualnych oraz tandemów artystycznych, a ponadto barwne kolaże i fotografie prac, o których wspominają bohaterowie wywiadów. Co jeszcze znaleźć można na kartach drugiej części książki „Artyści złotnicy. Rozmowy o polskiej biżuterii”?
Zgromadzone obiekty, a także towarzyszące im fotografie, wykonane m.in. w Indiach, Nepalu, Chinach, Papui, Etiopii, Mali czy Ekwadorze stanowią pokłosie wypraw Marii Magdaleny Kwiatkiewicz, podczas których nawiązywała ona bliskie kontakty z ludnością tubylczą, mieszkając z nią, dzieląc trudy dnia codziennego i nawiązując przyjaźń.
2020 rok odszedł bezpowrotnie. Co w nas zmienił? Czy przyczynił się do rozwoju, a może jednak okazał się usprawiedliwieniem dla regresu? Jak w tym trudnym czasie funkcjonowała Galeria YES?
Można się zastanawiać, jakie znaczenie mają „błyskotki” dla rozumienia społecznych nastrojów i przemian. Biżuteria, to najczęściej atrybut kobiet, ozdoba, która służy podkreślaniu urody, bogactwa, stanu cywilnego lub przynależności religijnej. Może też wyrażać coś więcej. Przykładem zmieniającej się tendencji w myśleniu o podmiotowości kobiet jest poniekąd też biżuteria.
Beata Szczepaniak po raz pierwszy właśnie w Galerii YES zaprezentowała zarówno obiekty rzeźbiarskie, jak i biżuteryjne. Jaki efekt udało się osiągnąć? Jakie emocje towarzyszyły obcowaniu z biomorficznymi pracami i w jakim stopniu sytuacja pandemiczna ograniczyła dostępność do sztuki?
Wystawa „Niekontrolowane. Rzeźba blisko ciała” prezentuje twórczość Beaty Szczepaniak – rzeźbiarki, projektantki biżuterii.
Biżuteria | Konteksty – tak zatytułowana została wystawa i konkurs dla studentek I roku studiów magisterskich Kierunku Wzornictwo z Katedry Designu Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. To pierwsza tego rodzaju kooperacja Galerii YES z poznańską uczelnią artystyczną na projekt biżuterii.
Kulinaria inspirują artystów zajmujących się biżuterią artystyczną. Wielu ma w swoim dorobku także realizacje zastawy stołowej lub projekty z motywami odnoszącymi się do tematyki kulinarnej.
Kolekcja składa się przede wszystkim z brosz oraz naszyjników. Każdy z nich stanowi indywidualny obraz polskiego wybrzeża, którego fragmenty potrafią zaskoczyć odmiennym kolorem naniesionego przez Bałtyk piasku, bądź odkrytymi przez działanie wiatru i fal nagimi zboczami wydm. Spacerując po plaży bardzo często zdarza nam się wypatrywać choćby najmniejszych bryłek bursztynu oraz kolorowych szkiełek. Każdy obiekt posiada swoją własną „soczewkę” stworzoną z tych drobnych skarbów, co mam nadzieję przywoła na myśl właśnie takie wspomnienia.
Jak przedstawić srebro w biżuterii? Takie zadanie postawili twórcom współczesnej biżuterii jurorzy tegorocznej edycji Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej. Temat nawiązuje do jubileuszu 40-lecia Festiwalu Srebro w Legnicy. Festiwal organizowany przez Galerię Sztuki w Legnicy, skupia co roku wokół wystaw i konferencji naukowych, artystów współczesnej sztuki złotniczej z całego świata. Wybór tematu, niezależnie od jubileuszowego pretekstu, jest powrotem do zagadnień formalnych i rzemieślniczych.
Kiedy krakowski artysta przyjeżdża do Poznania, aby zaprezentować swoją kolekcję unikatowych obiektów, to mimo wszystko nasuwa się na myśl obawa, że być może będzie jednak skromnie. Mieszkańcy obu miast noszą bowiem łatkę oszczędnych i raczej mało wylewnych. Tymczasem wystawa Grzegorza Błażko, poprzedzona wernisażem, który odbył się 6 czerwca 2019, obfitowała nie tylko bogactwem form i kolorów, ale i interakcją z artystą, który należy raczej do grona introwertyków.