Biżuteria | Konteksty – tak zatytułowana została wystawa i konkurs dla studentek I roku studiów magisterskich Kierunku Wzornictwo z Katedry Designu Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. To pierwsza tego rodzaju kooperacja Galerii YES z poznańską uczelnią artystyczną na projekt biżuterii.
Galeria YES od wielu lat wspiera studentów Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi organizując wystawę dyplomów Katedry Biżuterii i fundując nagrody za najlepszy studencki projekt w Konkursie im. Władysława Strzemińskiego.
Idea przedsięwzięcia Biżuteria | Konteksty była o tyle ciekawa, że Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu nie ma specjalizacji w projektowaniu biżuterii. Tym samym, ten pomysł miał charakter pewnego eksperymentu. Projekty studentek realizowane były w ramach programu dydaktycznego pod kierownictwem prof. dr hab. Marzeny Wolińskiej, a więc podlegały także ocenie pracy semestralnej. Dodatkowo były konsultowane z ekspertami w dziedzinie projektowania biżuterii: Kasia Bukowską i Magdą Dąbrowską – projektantkami YES Biżuteria, a także miały wsparcie technologiczne w pracowni metaloplastycznej Agnieszki Frankowskiej-Gryzy.
Ostatecznie powstało siedem zupełnie różnych, zaskakujących i kreatywnych prac, które rozwijają myślenie o biżuterii jako ozdobie, o dodatkowe funkcje i treści. Pokazane zostały na wystawie wraz ze zdjęciami Pauliny Buczyńskiej, która sprawowała główną opiekę merytoryczną nad projektami. Wszystkie prace to efekty licznych konsultacji i procesu opracowywania projektu. Ten rozwój został również pokazany na wystawie. Gotowe obiekty zestawione są z rysunkami, szkicownikami, renderami i prezentacjami, które dokumentują pracę i przybliżają inspiracje autorek. Każda z projektantek zaproponowała kreatywne podejście do projektu biżuterii, kierując się przy tym nie tylko myśleniem o estetyce obiektu, lecz również własnym obszarem zainteresowań.
Jury konkursowe w składzie: prof. dr hab. Bogumiła Jung, dr hab. Marzena Wolińska, dr hab. Łukasz Stawarski, Ilona Rosiak-Łukaszewicz, Katarzyna Bukowska i Alicja Wilczak przyznało 3 nagrody o raz 4 wyróżnienia.
Laureatką I nagrody za projekt BYTY została Magdalena Dubis. Jej prace to naszyjniki, bransoleta i zausznica wykonane z dratwy, impregnowanego mchu oraz mosiądzu. Biżuteria artystyczna inspirowana jest rysunkami, które uzewnętrzniają ludzkie emocje. Autorka przeniosła ekspresję wyrażoną za pomocą kreski na papierze, na formę przestrzenną i użytkową, zachowując emocjonalny wyraz.
II nagrodę przyznano Celinie Glazik – autorce kolekcji pierścionków CALM. Pierścionki pozwalają na dyskretny masaż palców poprzez wypustki umieszczone po wewnętrznej stronie obrączki. Jest to projekt inspirowany japońską techniką niwelowania stresu – Jin Shin Jyutsu, która pozwala na zrównoważenie negatywnych emocji. Pomysł na kolekcję narodził się z obserwacji ludzkich zachowań. Autorka zauważyła, że często poprzez zabawę biżuterią, odreagowujemy stres.
III nagrodę otrzymała Sandra Kostro za kolekcję STRUCTURE – bransolety z plisowanego lnu. To projekt pobudzający zmysł dotyku. Do spięcia plisowanego materiału zastosowano zapięcie w postaci szpili. Autorka opracowała swój własny projekt plis. Przy stosunkowo nieskomplikowanej konstrukcji uzyskała bardzo dekoracyjny efekt.
Wyróżnieniami nagrodzono cztery kolejne ciekawe prace:
Karolina Majewska-Rydel stworzyła kolekcję KONSTELACJE. Obiekty z mosiądzu podkreślają indywidualną urodę właściciela – jego znaki szczególne: piegi, znamiona, pieprzyki, przebarwienia, czy blizny – cechy odbierane kulturowo jako wady. Projektantka podważa przyjęte kanony piękna odwołując się do trendu Body positivity. Zaprojektowała ozdoby na twarz, dłonie, dekolt i plecy. Motywem przewodnim jest koło – kształt symbolizujący doskonałość.
Olga Jęchorek zaproponowała galanterię unisex inspirowaną elementami zbroi. Naramienniki-broszki z mosiądzu i ze skóry oraz skórzane sakwy są współczesną interpretacją dawnego ubioru wojowników. Brosze umieszczane na ramionach to symboliczne gadżety dodające noszącemu pewności siebie.
Paulina Ziarek zaprojektowała naszyjniki z funkcją masażu na obolałe mięśnie karku i szyi. Metalowe obroże mają umieszczone na swojej osi ruchome elementy, które przemieszczają porcelanowe szkliwione kulki, masując jednocześnie mięśnie.
Weronika Kalota ujęła temat biżuterii filozoficznie i postanowiła opowiedzieć przy okazji projektu o ekologii. Zaprezentowała projekt OSAD. Struktura tkaniny ukazuje zmienność osadu i jego ruch, przedstawiony za pomocą pereł, koralików oraz igieł z silikonowymi zatyczkami. Zaprezentowała maskę i rękawice, które odpowiadają najbardziej narażonym na kontakt z zanieczyszczeniami częściom ciała. Autorka chciała zwrócić uwagę za pomocą biżuterii na to, że w naszej kulturze najważniejsza jest uroda, którą wydaje nam się, że kształtujemy świadomie. Nie zdajemy sobie jednak sprawy z czynników zewnętrznych, które mają na nas największy, często negatywny wpływ.
tekst: Alicja Wilczak
fotografie: Paulina Buczyńska
0 komentarzy