Archiwum 2023
CZY TY TO WIDZISZ? Biżuteria narracyjna Sławy Tchórzewskiej
Jak dotąd Sława Tchórzewska konsekwentnie realizowała się w swojej znamiennej stylistyce, tworząc biżuterię eksperymentalną o bardzo charakterystycznych cechach, takich jak kolory, alternatywne materiały i biomorficzne formy przywołujące na myśl świat podwodny czy wręcz rzeczywistość alternatywną. I tym razem sygnatura artystki została zachowana, choć ewidentnie nawiązuje momentami do figuratywnych ilustracji opowiadających o zastanej rzeczywistości i podejmujących subiektywną jej ocenę.
JAKOŚĆ. Pokonkursowa wystawa 31. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej
Tematem tegorocznej edycji Konkursu została JAKOŚĆ.
Czym jest jakość w dzisiejszych czasach? Czy rosnąca świadomość konsumentów zasadza się – jak dawniej – na ocenie rzemieślniczego kunsztu i wartości rynkowej kruszców? Czy raczej dryfuje w kierunku troski o dobrostan planety, szerszej refleksji nad intencjami twórcy i relacjami z klientem? Tworzywem złotniczej obróbki coraz częściej staje się sama idea, która przybiera kształt obiektów o różnorodnej stylistyce, wchodzących w dialog z odbiorcą. Jeśli komunikat artysty staje się ważniejszy niż formalne aspekty biżuterii, jakie jest jego ideowe zaplecze? Czy w związku z tym istnieją określone, materialne manifestacje i estetyczne wyznacznik decydujące o jakości wypowiedzi artystycznej?
Forum Sztuki Złotniczej vol. 2
Biorąc pod uwagę wyniki badań satysfakcji po udziale w ubiegłorocznym Forum Sztuki Złotniczej, program spotkania przesunął się nieco bardziej w stronę praktyki. Wśród prelegentów pojawią się bowiem twórcy biżuterii reprezentujący różne pokolenia, ale również aktywni promotorzy tej dziedziny sztuki. Nie zabraknie również studium przypadku przeprowadzonego na poziomie akademickim. Stałym punktem będzie panel dyskusyjny, który zgrabną klamrą domknie dzień pełen wartościowych wystąpień.
Biżuteria nomadów z Azji Centralnej
Od 21 lipca do 7 października w Galerii YES zagości wystawa biżuterii etnicznej pochodzącej z Uzbekistanu, Turkmenistanu i Afganistanu. Wszystkie obiekty przywiezione zostały z licznych podróżny osobiście przez Marię Magdalenę Kwiatkiewicz – kolekcjonerkę, która podzieli się
również barwnymi opowieściami o odwiedzanych krajach i poznawanych tam ludziach.
RELACJE
Artyści Andrzej i Katarzyna Boss o podobnej wrażliwości i zbliżonym sposobie patrzenia na świat, działają w różnych dziedzinach artystycznych, a mimo to jednym głosem odnoszą się do otaczającej rzeczywistości. Wystawa jest więc okazją do zobaczenia, jak zbliżone doświadczenia przetwarzane są w osobliwy dla duetu Boss&Boss sposób przy użyciu różnych mediów (grafik i biżuterii) i zastosowaniu odrębnych środków wyrazu artystycznego.
Od pomysłu do przemysłu. Wystawa biżuterii PRL ze zbiorów M. M. Kwiatkiewicz
Polski design czy wzornictwo, dziedzictwo narodowe, a może pokłosie socjalistycznej unifikacji? Jak obiektywnie ocenić biżuterię projektowaną i wytwarzaną w latach 1945-1989, aby nie pozbawić jej wyjątkowości, a jednocześnie dokonać syntezy i wysnuć wnioski cenne dla współczesnej polskiej sztuki złotniczej?
DOTYK/TOUCH
Pokonkursowa wystawa DOTYK/TOUCH to 30. edycja Międzynarodowego Konkursu Złotniczego, który miał swój początek w 1979 roku. Tym razem temat dotyczył zmysłu nierozłącznie związanego z biżuterią, niosącego szczególny ładunek intymności i bezpieczeństwa, ale też – w czasie globalnej pandemii i eskalacji konfliktów zbrojnych – lęku i zagrożenia.
Materia
Przed nami wystawa „Materia” przygotowana przez Michalinę Owczarek-Siwak znaną już w środowisku złotniczym ze swym odważnych i pełnych treści realizacji. Tym razem artystka, ale i świadoma swojego „tu i teraz” kobieta opowiada nam historię o języku rzeczy.
Forum Sztuki Złotniczej
Jaki cel chcemy osiągnąć? Przede wszystkim uczynić kolejny, odważny krok w stronę promocji polskiej sztuki złotniczej oraz integracji środowiska: twórców, krytyków oraz pasjonatów. Ciężar gatunkowy spotkania nie ma charakteru naukowego. Stanowi wypracowany kompromis między profesjonalnym a towarzyskim forum dyskusji, które dotąd prowadzone były wyłącznie w kuluarach. Czy cel uda się zrealizować? Nieskromnie wierzymy, że tak!
Obiekty Swobodnie Kształtowane
W najnowszej kolekcji Obiektów Swobodnie Kształtowanych manifestacja błędu i przypadku wraz z gestem malarskim jest uchwycona w przestrzeni i czasie. Powstaje biżuteria, która jest bardziej „stworzona” niż zaprojektowana, w której materia współtworzy formę.
AUTOREFLEKSJE
Zapraszamy serdecznie na wystawę prac 13 artystów, którzy stali się bohaterami drugiej części książki „Artyści złotnicy. Rozmowy o polskiej biżuterii”. Publikacja jest kontynuacją projektu, który zadebiutował w 2019 r. z inicjatywy Marii Magdaleny Kwiatkiewicz, założycielki Galerii YES. Rozmowy z artystami prowadziła Agnieszka Jankowiak, a swoje pracownie otworzyli przed nią: Grzegorz Błażko, Bogumił Bytomski, Elżbieta Held i Marek Nowaczyk, Joanna i Tadeusz Jaworscy, Małgorzata Kalińska, Jarosław Kolec, Tomasz Stajszczak, Andrzej Szadkowski, Alicja i Jakub Wyganowscy, Tomasz Zaremski.
ETNICZNA BIŻUTERIA ŚWIATA
Bezpośrednim kontekstem biżuterii jest ciało. I nawet jeśli mowa o magicznej, talizmanowej czy religijnej biżuterii etnicznej, to przez kogo i w jakim celu jest noszona, odgrywa ogromną rolę. W jedynej takiej wystawie, która przenosi nas w najdalsze zakątki świata, przedstawimy niezwykle barwny i egzotyczny obraz biżuterii etnicznej pochodzącej ze zbiorów Marii Magdaleny Kwiatkiewicz.