Cykliczny Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej to wiodące wydarzenie Legnickiego Festiwalu SREBRO, organizowanego przez Galerię Sztuki w Legnicy od 1979 r. Tematem tegorocznego, majowego konkursu była JAKOŚĆ.

Odsłonę 31. pokonkursowej wystawy możemy zobaczyć od 19 października w Galerii YES.

Na Konkurs napłynęło 317 prac autorstwa 189 artystów z 30 krajów, spośród których jury zakwalifikowało do wystawy głównej prace autorstwa 40 artystów z 16 krajów. Jury obradowało w składzie: Sławomir Fijałkowski, Piotr Korduba, Ana Pina, David Sandu, Ludmila Šikolová.

“W czasach nieustannych zmian przynajmniej jedna rzecz w odniesieniu do biżuterii wydaje się niezmienna. To parametr jakościowy. Czy jednak  dzisiaj wciąż jeszcze jakość definiuje kształcona latami perfekcja rzemieślniczego wykonania, ekwiwalent materialny mierzony przelicznikiem uncji złota lub zastosowaniem kamieni szlachetnych, a może marketingowa wartość logo lub sygnatura artysty? Najpierw projektanci mody, a obecnie projektanci wzornictwa przewartościowali znaczenie podstawowych pojęć, które kiedyś wydawały się paradygmatem. Nowe punkty odniesienia wyznaczające standard jakościowy to zrównoważony rozwój, doświadczenie zamiast posiadania, demokratyzacja luksusu, relacje z odbiorcą. Z pewnością projektanci autorskiej biżuterii znajdą równie inspirujące odpowiedzi. Czym jest dla was JAKOŚĆ?” – prof. Sławomir Fijałkowski

W nagrodzonych pracach możemy odnaleźć dynamikę współczesnego złotnictwa. Objawiła się ona zarówno pod względem technicznym, technologicznym, formalnym jak i konceptualnym. Prace odpowiedziały na temat konkursu „Jakość” w różnorodny, niekiedy nieprzewidywalny sposób, ujawniający się raz w warstwie materiałowej, innym znów w wykonawczej, w przesłaniu, a niekiedy we wszystkich naraz. Nadesłane z 30 krajów prace prezentują bardzo wysoki poziom i są atrakcyjne z różnych perspektyw – tradycji złotnictwa, ale także jej przekraczania.

Grand Prix

Nagrodzone Grand Prix Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego brosze Youjin Um (Korea Południowa) wprost zdumiewają perfekcją wykonania, definiując na nowo wyszukaną technikę filigranu, która pozwoliła artystce na zaprojektowanie bardzo współczesnych w wyrazie i niemal architektonicznych brosz.

II Nagroda

Drugą nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zdobyła Iris Hummer (Austria) za pierścień a zarazem megafon, lejek, teleskop. Pomyślany jako instrument do komunikacji dźwiękowej i wzrokowej, przypomina o związku biżuterii ze zmysłami. W obiekcie zawarta jest przewrotna interpretacja idei funkcjonalności.

III Nagroda
Trzecia nagroda Prezydenta Miasta Legnicy przypadła konstruktywistycznemu naszyjnikowi Susanne Hammer (Austria / Niemcy), zbudowanemu ze stalowych i srebrnych rur nanizanych na gumowy sznur. Elementy naszyjnika odstają od siebie, przesuwają się, rejestrując ruch użytkownika. Wykonawczy minimalizm przyniósł w tym przypadku spektakularny wizualny i użytkowy efekt.

Nagroda Galerii Sztuki w Legnicy

Rozbudowany, wieloczęściowy i konceptualny projekt 7 Cytatów z Biżuterii Christiny Karababy (Grecja) zdobył nagrodę Galerii Sztuki. Artystka wykorzystała narzędzie programowe do materializacji języka wypowiedzi projektantów biżuterii, znajdując kreatywny sposób wykorzystania druku 3D.

Srebrna Ostroga

Srebrną Ostrogą, Nagrodą Specjalną Organizatorów za twórczą odwagę i bezkompromisowość, nowatorstwo lub dowcip wypowiedzi twórczej nagrodzono Tadeusza Jaśkowiaka (Polska) za pracę Krwawe diamenty. Biżuteryjna mini instalacja w formie sakiewki skrywającej metalowe naboje z „diamentowymi” zwieńczeniami pozostaje otwarta na interpretacje od jednoznacznie pacyfistycznych po kontrowersyjne komentarze bieżących wydarzeń na świecie. Odnosi się zarazem do tematu konkursu.

Nagroda specjalna Galerii YES

Nagrodę specjalną Galerii YES otrzymała Magdalena Szadkowska (Polska). Zawartość ideologiczna pracy skupia się na interpretacji zagadnienia JAKOŚCI jako doświadczenia wychodzącego poza sferę zmysłów, w sferę wyobraźni. Definiuje nowy luksus, dla którego parametrem jakości jest wyobraźnia. Głównym materiałem wykonania jest papier oprawiony w srebro, co podkreśla ulotność i delikatność, efemeryczność pracy. Opracowanie technologiczne uwzględnia możliwość drugiego obiegu / przetworzenia oddzielnie metalu i papieru, według zasad projektowania zrównoważonego.

 

 

Wernisaż wystawy odbędzie się 19 października o godzinie 19:00 w Galerii YES, ul. Paderewskiego 7 w Poznaniu. Wystawę będzie można odwiedzać do 1 grudnia. Wstęp jest bezpłatny.