Polski design czy wzornictwo, dziedzictwo narodowe, a może pokłosie socjalistycznej unifikacji? Jak obiektywnie ocenić biżuterię projektowaną i wytwarzaną w latach 1945-1989, aby nie pozbawić jej wyjątkowości, a jednocześnie dokonać syntezy i wysnuć wnioski cenne dla współczesnej polskiej sztuki złotniczej?

Z tymi pytaniami wraz z zespołem Galerii YES mierzy się kurator wystawy, dr hab. Michał Myśliński z Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Wybór blisko 200 obiektów pochodzących z prywatnej Kolekcji Współczesnej Polskiej Sztuki Złotniczej Marii Magdaleny Kwiatkiewicz to studium nie jednego, lecz wielu przypadków. Dotyka bowiem już nie tylko problematyki spółdzielczej tożsamości, ale wskazuje na występujące chronologicznie tendencje wyrażane w postaci technik wytwarzania, podejmowanych motywów czy wreszcie przebijającej się przez ujednolicone wzornictwo indywidualnej stylistyki projektantów.

Maria Magdalena Kwiatkiewicz, właścicielka kolekcji, założycielka Galerii YES

Jak z perspektywy czasu postrzegamy podwaliny kształtowania się polskiej szkoły srebra? Czy wciąż słyszalne są echa wzornictwa sprzed 30 lat? Co może napawać nas dumą, a na co warto spuścić kurtynę milczenia? Wystawa „Od pomysłu do przemysłu. Biżuteria PRL z kolekcji Marii Magdaleny Kwiatkiewicz” z pewnością pomoże w uzyskaniu odpowiedzi.

dr Michał Myśliński, kurator wystawy

Projekt realizowany jest pod patronatem Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk.
Wernisaż wystawy odbędzie się 14 kwietnia o godz. 19:00 w Galerii YES przy ul. Paderewskiego 7 w Poznaniu.

Wystawę oglądać można do 9 czerwca 2023 roku.