Jubileusz Galerii YES

 20 lat istnienia Galerii to czas podsumowań i przypomnienia wydarzeń związanych z jej działalnością. Te anegdoty przywołały nam obiekty zgromadzone na wystawie „BIŻUTERYJNE HISTORIE”. Unikatowe prace z kolekcji założycielki i właścicielki Galerii YES Marii Magdaleny Kwiatkiewicz, zaprezentowane w galerii z tej okazji to tylko niewielka część całego zbioru. Ich selekcja wiąże się z chęcią przedstawienia osobistych wyborów kolekcjonera, ale też intencji upowszechniania, promowania, organizowania „życia” artystycznego i wystawienniczego biżuterii artystycznej w Polsce. Kolekcja Współczesnej Polskiej Sztuki Złotniczej obejmuje wszystkie zjawiska zachodzące w tej dziedzinie sztuki od czasów powojennych aż do dzisiaj. Wystawa przypomniała kilka ciekawych wątków z historii Galerii YES i kolekcji.

Od bransolety z polnymi kamieniami autorstwa prof. Andrzeja Bossa wszystko się zaczęło. Była to pierwsza biżuteria artystyczna, którą zakupiła Maria Magdalena Kwiatkiewicz. Praca powstała na Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej „AMULETY” organizowany przez Galerię Sztuki w Legnicy w 1998 roku. Kamienie polne były zbyt ciężkie do noszenia na co dzień, dlatego Pani Magda zwróciła się do artysty z prośba o wykonanie repliki z lżejszych materiałów. W ten sposób w 2003 roku powstała bransoleta z bursztynem. Inną ważną pracą tego autora jest wisior „Rogi I” z serii „Palce z Rogami” z 2007 roku, która porusza problemy współczesnego świata zdominowanego przez media i komercję.

Ważny wątek historii stanowią konkursy złotnicze zorganizowane przez Galerię YES. Motywem przewodnim konkursu, który odbył się w 2006 roku z okazji 25-lecia Firmy YES było hasło “Ćwierć”. Laureat Grand Prix- Krzysztof Roszkiewicz oraz inni artyści, którzy brali w nim udział zinterpretowali temat bardzo ciekawie i różnorodnie. Odbyły się również konkursy z okazji 10-lecia Galerii YES „Brylant/BrylART” – „Opraw Brylant w Talent” w 2008 roku oraz „PearlART” – „Opraw Perłę w Talent” w 2011 roku.

Wybrane dzieła twórców biżuterii artystycznej po II wojnie światowej pokazane na wystawie to prace Mamerta Celmińskiego, Józefa Fajngolda, Ludmiły i Ryszarda Rohn oraz Jadwigi i Jerzego Zaremskich.

Większość prac z kolekcji to obiekty prezentowane wcześniej na ogólnopolskich konkursach złotniczych. Przywołują pamięć o ważnych ośrodkach i wydarzeniach promujących biżuterię artystyczną. W galerii STUDIO ”M” Bożeny Marki w 1999 r. odbył się np. Ogólnopolski Konkurs Sztuki Złotniczej „Biżuteria jak muzyka” Silver TOP ’99. Ideą konkursu była prezentacja biżuterii autorskiej inspirowanej szeroko pojętym terminem „muzyka”. Tego roku upływała 180 rocznica urodzin Stanisława Moniuszki, był to także „rok chopinowski”. To wydarzenie reprezentują obiekty Bogumiła Bytomskiego naszyjnik i bransoleta „Flamenco” oraz pierścionki „Szpule” Krzysztofa Roszkiewicza.

W 1998 roku w tej samej galerii miał miejsce konkurs „W stronę Japonii” i prezentowane były na nim prace: bransoleta „Duża Pagoda” i pierścień „Mała Pagoda” Dariusza Zarańskiego oraz pierścień „Chram” Krzysztofa Nazimka, które inspirowane były kulturą, historią i współczesnym postrzeganiem kraju kwitnącej wiśni.

Wiele prac pochodzi także z różnych edycji Legnickiego Festiwalu SREBRO przypominając jego wieloletnią działalność oraz tematy poszczególnych lat konkursów. W Galerii YES co roku jesienią prezentowane są nagradzane na Międzynarodowym Konkursie Sztuki Złotniczej prace. Obiekty Jacka Byczewskiego „Jajko z niespodzianką” oraz „Pietruszka” z rzeźbiarskiego cyklu „Szef kuchni poleca” z Wystawy Sztuki Złotniczej „Sztuka Przedmiotu” (Black Gallery, Legnica, 1986 r.) prezentuje właśnie część tej historii oraz ważne konteksty twórczości artysty.

Kolekcja „Szef kuchni poleca” powstała przy okazji jakieś pierwszej wystawy w Legnicy, której inicjatorem był Marek Nowaczyk. Jesteśmy zaprzyjaźnieni z Markiem, to fantastyczny człowiek, historyk sztuki, uwielbiam z nim rozmawiać. Ten „wariacio” w plecaku woził konkursowe prace do Legnicy i jednego razu powiedział mi, że robi sztukę przedmiotu i mam zrobić coś naprawdę z jajem! Pomyślałem, że jak chce jajo to je dostanie. Tak powstało pierwsze jajo.”

Jacek Byczewski

Brosze „Awarness of Freedom” Pawła Kaczyńskiego w 2014 roku prezentowane były na wystawie „Przyjęcie Urodzinowe 2” zorganizowanej przez Galerię Sztuki w Legnicy z okazji 35-lecia Festiwalu SREBRO. Wystawa była symbolicznym podziękowaniem dla wszystkich uznanych i cenionych na świecie artystów-złotników, którzy byli jurorami Międzynarodowych Konkursów Sztuki Złotniczej w Legnicy.

Praca Ryszardy i Tomasza Krzesimowskich “Parawan” przygotowana na konkurs „Autoportret” zorganizowany przez Galerię Sztuki w Legnicy w 2001 roku, dla artystów stanowi bardzo ważną pamiątkę rodzinną. Autorom trudno było się rozstać z tą osobistą pracą, ale jubileusz XX-lecia istnienia Galerii YES przyczynił się do tego, że w końcu praca Państwa Krzesimowskich wzbogaciła Kolekcję Współczesnej Polskiej Sztuki Złotniczej Marii Magdaleny Kwiatkiewicz.

Istotny temat stanowią obiekty, które odnoszą się do historii lub są komentarzem aktualnych wydarzeń politycznych. Broszka „Opornik”z 1982 roku – ikoniczne dzieło Mariusza Pajączkowskiego to pierwszy „Opornik” z kilkudziesięciu wykonanych w czasie stanu wojennego. Noszone były one dla zamanifestowania solidarnego sprzeciwu wobec komunistycznego reżimu.

Zamówiła go koleżanka ze studiów dla swojej mamy, aktywnej ówczesnej opozycjonistki. 23 lata później wrócił do mojej pracowni. Jesienią 2005 roku na wieść, że przygotowuję wystawę z okazji 25-lecia swojej pracy przy stole złotniczym, otrzymałem go od tej samej koleżanki w prezencie. Był w jej rękach, gdyż właścicielka broszy – jej mama – zmarła. Był to mój piąty przedmiot wykonany samodzielnie i pierwsza brosza. I jedyny z oporników, którego historię poznałem.”

Mariusz Pajączkowski

Broszki „Głowy” Joachima Sokólskiego z 2008 roku wykonane zostały na specjalne życzenie Marii Magdaleny Kwiatkiewicz. Ich pierwowzory, nazwane plemieniem „Demaskatorów” prezentowano w warszawskiej Galerii Piotra Nowickiego na retrospektywnej wystawie autorskiej Joachima Sokólskiego, zatytułowanej „Moja Wieża Babel”. Srebrne broszki przestawiające gadające głowy to ironiczny komentarz na temat współczesnej kultury politycznej.

To tylko niewielka część tych wyjątkowych historii związanych z Galerią YES i Kolekcją Współczesnej Polskiej Sztuki Złotniczej Marii Magdaleny Kwiatkiewicz. Kolekcja wciąż się powiększa i przed nami jeszcze wiele kolejnych ciekawych odsłon tego unikatowego zbioru.

 

 

0 komentarzy

Pozostało znaków 2000