NIEKONTROLOWANE. Rzeźba blisko ciała
Wystawa twórczości Beaty Szczepaniak skupiona jest wokół formy organizującej przestrzeń oraz koncentruje się na kontekście ciała. Ekspozycja obejmuje różne dziedziny sztuki: rzeźbę, performance utrwalony na filmie oraz sztukę użytkową.
Biomorficzne obiekty rzeźbiarskie Beaty Szczepaniak nacechowane są osobliwą siłą wyrazu. Płynne, nieokreślone kształty, zastygnięte plamy, sugerują organiczne materie. Wykonane z ceramiki, żywicy i gipsu obiekty, utrwalają niekontrolowane procesy, którym są poddawane podczas nadawania im ostatecznej postaci. Pozorna przypadkowość tych kształtów podkreśla fizyczne właściwości materiałów, z których wykonane są rzeźby. Paleta barw: biel, pastelowy róż, brąz, czerń, dopełniają siłę wyrazu, balansując na kontrastach estetyki i antyestetyki. Ekspresja opiera się na przeciwieństwach piękna i brzydoty, delikatności i siły, lekkości oraz ciężaru. Niefiguratywne, nieokreślone rzeźby przypominające biologiczną materię, nadają wnętrzu niezwykły, nieoczywisty i zadziwiający charakter. Gra układem kompozycyjnym rzeźb w przestrzeni, relacjami kształtów i kolorów zmienia percepcję otoczenia. Cielesność tych obiektów jest niepokojąca.
Drobne kolczyki i piny to podobne, biomorficzne formy, które zrealizowane w skali mikro i w metalach – srebrze i mosiądzu, dzięki swojej subtelności, zmieniają swój charakter i stają się estetycznym elementem ubioru. Biżuteria, podobnie jak inne dziedziny twórczości, dla autorki jest sposobem wyrażania emocji.
Abstrakcyjne rzeźby zestawione z użytkową biżuterią wzajemnie się dopełniają. Punktem łączącym jest ciało, które rozumiane w tym kontekście dosłownie, dopowiada, ożywia kształty abstrakcyjnych rzeźb, a dla biżuterii jest miejscem ekspozycji i ozdobnym dopełnieniem formy. Zmysł dotyku, który jest kluczowy zarówno dla biżuterii, która przylega do ciała, jak i dla postrzegania form rzeźbiarskich, odgrywa znaczącą rolę. Widz instynktownie chce dotknąć materii, poczuć fakturę, ciężar i trójwymiarowość formy przestrzennej. Ciało jest więc naturalnym punktem odniesienia, rozumianym na różne sposoby.
Ekspozycję dopowiada film „Ciężar rzeźby” zrealizowany w plenerze, pokazujący zmagającą się performerkę z ponad 20 kilogramową, różową kulą na łańcuchu. Ten metaforyczny obraz odsłania fizyczne i mentalne uwikłanie w twórczość, które często jest tytułowym „ciężarem” dla twórcy, a z innej perspektywy jest wyrazem wyjątkowej estetyki i wrażliwości.
Wystawa “NIEKONTROLOWANE. Rzeźba blisko ciała” w Galerii YES potrwa od 24 września do 15 listopada 2020 r. Otwarcie wystawy odbędzie się w charakterze online. Wystawę zaś będzie można oglądać indywidualnie oraz w wybranych terminach również w towarzystwie artystki.
Kurator wystawy: Alicja Wilczak
Cykl “Niekontrolowane”, rzeźby, żywica, 2012 r.
Cykl “Niekontrolowane”, rzeźby, żywica, 2012 r. biżuteria, mosiądz, 2020 r.
Cykl “Niekontrolowane”, pierścionek, mosiądz, 2020 r.
Cykl “Niekontrolowane”, pierścionek, mosiądz, 2020 r.
Cykl “Niekontrolowane”, rzeźby, żywica, 2012 r.
“Przywiązanie” ceramika, 2020 r.
“Panna Nikt” ceramika, 2020 r.
“Biomorphic” piny i kolczyki, mosiądz złocony, 2018 r.
“Initium/Finis”, ceramika, mosiądz, 2012 r.
“Czernie” żywica, 2015/2016 r.
“Biomorphic” piny, mosiądz, 2020 r.
“Czernie” żywica, 2015/2016 r.
“O rzeźbie” gips, żywica, stal, 2018 r.
“Initium/Finis”, porcelana, 2012 r.
“Biomorphic” kolczyki, srebro, 2020 r.
Fot. Alicja Iwańska