Pierwsze w historii Forum Sztuki Złotniczej to nowy sposób na dyskusję o niszowej dziedzinie z pogranicza sztuki czystej i użytkowej. Odwieczny dylemat sztuki złotniczej – do której dziedziny należy, a raczej czym jest – dodatkiem do ubioru czy językiem wyrazu artystycznego, przekłada się na jej (nie)obecność w instytucjach kultury, mediach, środowisku akademickim. Czy jesteśmy w stanie to zmienić? Jakich narzędzi użyć, aby popularyzowanie tej dziedziny stało się efektywniejsze? W końcu jak i do kogo mówić, aby być słyszanym?

Forum Sztuki Złotniczej ma na celu zintegrować już nie tylko środowisko złotnicze, ale także zaprosić do wspólnej dyskusji kręgi akademickie, przedstawicieli sektora kultury, twórców rynku sztuki w tym kolekcjonerów, miłośników designu i niszowych dziedzin sztuki.

Jaki cel chcemy osiągnąć? Przede wszystkim uczynić kolejny, odważny krok w stronę promocji polskiej sztuki złotniczej oraz integracji środowiska: twórców, krytyków oraz pasjonatów. Ciężar gatunkowy spotkania nie ma charakteru naukowego. Stanowi wypracowany kompromis między profesjonalnym a towarzyskim forum dyskusji, które dotąd prowadzone były wyłącznie w kuluarach. Czy cel uda się zrealizować? Nieskromnie wierzymy, że tak!

Forum Sztuki Złotniczej

Data: 14 października 2022 r.
Miejsce: CK Zamek, Sala pod zegarem
Godzina: 9:00-18:00

AGENDA

9:00-10:00 – rejestracja uczestników

10:00-10:15
Powitanie gości: Maria Magdalena Kwiatkiewicz, Ilona Rosiak-Łukaszewicz

10:15-10:45
prof. Piotr Korduba, dyrektor Instytutu Historii Sztuki UAM
Biżuteria XX wieku – biżuteria i konteksty

10:45-11:15
dr Michalina Owczarek-Siwak, dyrektor Instytutu Biżuterii ASP w Łodzi
Upcyklingowa biżuteria z przekazem jako zaprzeczenie nijakości

Wysokiej klasy biżuteria niezmiennie kojarzy się z drogimi metalami oraz kamieniami. Z kolei tak zwana sztuczna biżuteria jest traktowana jako swoisty fastfood, jednorazówka, która jednego dnia pasuje do modnej sukienki, następnego już jest przeżytkiem. To właśnie materiały powodują, że biżuteria jest symbolem luksusu, czy też inwestycją. Ale czy na pewno?

11:15-11:45
dr Anna Wiszniewska, Instytut Sztuki Państwowej Akademii Nauk
“nie Twoja broszka…” o narracyjnej biżuterii Strajku Kobiet z lat 2016-2021

Biżuteria powstała w warunkach silnej polaryzacji społeczeństwa może być analizowana w kontekście “plemienności”, o której już w latach 80. XX wieku pisał francuski socjolog Michel Maffesoli. Otwiera również kolejny rozdział historii polskiej biżuterii patriotycznej i zaangażowanej.

11:45-12:15
Dawid Lewandowski, @artystanasocialu
Content na wagę złota

Jak mówić o sztuce złotniczej i tworzeniu biżuterii artystycznej, aby zainteresować nią jak najszersze grono odbiorców? Jak angażować odbiorców i zachęcać ich do zgłębiania tajników tej wyjątkowej dziedziny?

12:15-13:15
I PANEL DYSKUSYJNY

13:15-14:00
Przerwa kawowa

14:00-14:30
Marta Norenberg, historyk sztuki, artystka złotniczka
Sposoby ekspozycji biżuterii historycznej i współczesnej na przykładach z Polski i Europy

W celu lepszego omówienia tematu prelegentka obrała trzy spojrzenia na to zagadnienie:
– różnice w ekspozycjach wynikające z wartości materialnej, historycznej i artystycznej prezentowanych obiektów;
– aspekty techniczne prezentowania złotnictwa;
– czynnik ludzki uwzględniony w ekspozycji.

14:30-15:00
Aleksandra Kasprzyńska i Kamil Preis, DESA UNICUM
Rola domu aukcyjnego w kształtowaniu się rynku biżuterii w Polsce
Rola Domu Aukcyjnego w rozwoju rynku biżuteryjnego oraz rynku zegarków;
Statystyki sprzedażowe – rekordy aukcyjne;
Trendy-popularność danych stylów;
Perspektywy rozwoju.

15:00-15:30
Robert B. Bartkowski, Muzeum w Gliwicach
Biżuteria po męsku, czyli po co „to” komu. Bezcenne dziedzictwo czy dziwactwo?

Kolekcje, sens powstania, zachowywania i wzbogacania w zbiorach instytucjonalnych i prywatnych.

15:30-17:00
II PANEL DYSKUSYJNY

 

 

Sylwetki prelegentów:

Anna Wiszniewska

Anna Wiszniewska – historyczka sztuki i dizajnu, kuratorka i wykładowczyni akademicka, adiunkt w Pracowni Rzemiosła i Designu Instytutu Sztuki PAN w Warszawie, laureatka Nagrody im. prof. J. Łozińskiego (2017 r.).
Interesują ją badania z zakresu historii polskiego dizajnu i sztuki przedmiotu, ze szczególnym uwzględnieniem metaloplastyki, biżuterii, ceramiki i zabawkarstwa.
Swoje zainteresowania naukowo-badawcze realizuje również jako kuratorka wystaw. Otwarta w 2019 r. w Muzeum Warszawy monograficzna wystawa spółdzielni ORNO, której była współkuratorką, podsumowała jej wieloletnie badania nad biżuterią powstałą w spółdzielniach Cepelii.

 

Marta Norenberg

Marta Norenberg (ur.1987) – złotniczka i historyczka sztuki. Od 2013 roku prowadzi pracownię biżuterii autorskiej Sztuk Kilka, a w 2020 roku otworzyła markę symbolicznej biżuterii Cztery Humory.
Wykonuje unikatową biżuterię srebrną i emaliowaną w pojedynczych egzemplarzach. Nie podąża za trendami i nowoczesnością, budując własny świat i wizję sztuki złotniczej. Inspiruje się symbolicznymi treściami fauny, flory i minionych wierzeń. W szczególności fascynuje ją kultura japońska oraz dzieje dawnego złotnictwa.
Kolekcjonuje książki o biżuterii i prowadzi bloga prezentującego historię złotnictwa, na którym dzieli się wiedzą z zakresu rzemiosła i biżuterii oraz tajemnicami warsztatu złotniczego. Obecnie jest w trakcie pisania artystyczno-podróżniczej książki o tym, co możemy odkryć w polskich muzeach: „Sztuk Kilka – wędrówki śladami piękna”.

 

Michalina Owczarek-Siwak

Michalina Owczarek-Siwak – od 2014 roku pracuje w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi w Instytucie Biżuterii. Początkowo zatrudniona jako starszy technik ds. biżuterii. Obecnie jako adiunkt prowadzi Pracownię Podstaw Projektowania Biżuterii oraz Kurs Manualny, podczas którego studenci uczą się wykorzystywania alternatywnych technik jubilerskich.
W 2018 roku obroniła tytuł doktora, jako pierwszy absolwent Środowiskowych Studiów Doktoranckich Akademii Sztuk Pięknych im.Wł. Strzemińskiego w Łodzi. Od 2020 roku Dyrektor Instytutu Biżuterii w macierzystej uczelni.
Na swoim koncie posiada wiele wystaw w Polsce i zagranicą, takich jak między innymi „Schmuck 2010”, czy wystawa indywidualna „Skorupa” w 2017 roku podczas Międzynarodowego Legnickiego Festiwalu Srebro. Bierze także czynny udział w licznych konkursach, w których zdobywa nagrody ( m.in. Nagroda w kategorii Biżuteria podczas Międzynarodowego konkursu Random Rapid Heartbeats, Amber Trip). Jej prace znajdują się w kolekcjach galeryjnych, muzealnych oraz prywatnych, takich jak kolekcja Okręgowego Muzeum w Sandomierzu, czy też Galerii Sztuki w Legnicy.

 

Aleksandra Kasprzyńska

Aleksandra Kasprzyńska – historyczka sztuki, odpowiedzialna za koordynację sprzedaży biżuterii w domu aukcyjnym DESA Unicum. Odbywała szkolenia gemmologiczne oraz znawcy diamentów w Polskim Towarzystwie Gemmologicznym i Stowarzyszeniu Rzeczoznawców Jubilerskich.

 

Piotr Korduba

Piotr Korduba – historię sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu studiował w latach 1995-2000. W r. 2000 rozpoczął studia doktoranckie na UAM, które zakończył w 2004 broniąc pracy doktorskiej pt. „Patrycjuszowski dom gdański w czasach nowożytnych”. W latach 2009-2012 pełnił funkcję wicedyrektora IHS UAM. W 2014 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego w oparciu o rozprawę „Ludowość na sprzedaż. Towarzystwo Popierania Przemysłu Ludowego, Cepelia, Instytut Wzornictwa Przemysłowego” (Warszawa 2013).
W kręgu jego zainteresowań znajdują się m.in. historia architektury mieszkalnej; kultura zamieszkiwania; rzemiosło artystyczne; design; niemiecko-polskie relacje historyczno-artystyczne.
Od przeszło dekady prowadzi zajęcia dydaktyczne niemal wszystkich typów, w tym wykłady z historii sztuki nowożytnej, konwersatorium z tego przedmiotu, wykład z dziejów rzemiosła artystycznego, wnętrzarstwa i designu (XVI-XX w.), zajęcia ze wstępu do historii sztuki oraz krajowe i zagraniczne objazdy zabytkoznawcze.

Robert Bartkowski

Robert Bartkowski – historyk sztuki, teolog, muzealnik. Magister teologii Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu, magister historii sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, magister-licencjat Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, absolwent Podyplomowego Studium Muzeologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, studiów podyplomowych z Zarządzania i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego „Akademia Dziedzictwa” Międzynarodowego Centrum Kultury, UE i MSAP w Krakowie oraz studiów podyplomowych „Rynek sztuki i antyków” Krakowskiej Akademii im. Andrzeja F. Modrzewskiego i Stowarzyszenia Antykwariuszy i Marszandów Polskich w Krakowie. Członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników w Gdańsku, Stowarzyszenia Muzealników Polskich oraz Międzynarodowej Rady Muzeów ICOM Polska. Uczestnik szkoleń NIMOZ Polska oraz Ogólnopolskich Warsztatów Złotniczych dla Muzealników w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą w 2018 r.
W latach 2018-2020 opiekun kolekcji bursztynu Muzeum Zamkowego w Malborku z m.in. jedną z największych kolekcji biżuterii bursztynowej, a od 2021 r. w Muzeum w Gliwicach opiekun m.in. kolekcji biżuterii dawnej – w tym żeliwnej i jednej z największych w Polsce muzealnych kolekcji biżuterii artystycznej po 1945 r.

 

Kamil Preis

Kamil Preis – ekspert z zakresu zegarków, odpowiedzialny za rozwój departamentu w domu aukcyjnym DESA Unicum. Odbywał szkolenia zegarkowe dotyczące zegarków w takich markach takich jak: Hermes, Chanel, Zenith, Nomos czy Cartier.

 

Dawid Lewandowski

Dawid Lewandowski – tytuł magistra sztuki zdobył na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, naukę kontynuował na kierunku Psychologia Reklamy i Komunikacji w Wyższej Szkole Bankowej. Zawodowo związany z
marketingiem kultury, przez kilka lat pracował na stanowisku specjalisty ds. promocji w CSW „Znaki Czasu”, od 2019 roku jest wiceprezesem Fundacji ZW / Archiwum Natalii LL w Toruniu. Autor podręcznika dla artystów poświęconego wykorzystywaniu mediów społecznościowych w promocji twórczości. Działalność edukacyjną prowadzi również na Instagramie jako @artystanasocialu. Więcej: https://skiskistudio.pl