DOTYK/TOUCH

DOTYK/TOUCH to wystawa pokonkursowa 30. Międzynarodowego Konkurs Sztuki Złotniczej, organizowanego przez Galerię Sztuki w Legnicy od 1979 r.
Konkurs dedykowany jest projektantom i twórcom biżuterii artystycznej. Promuje kreatywne poszukiwania w obrębie biżuterii, a zarazem – twórcze wypowiedzi na temat problemów współczesnego świata. Tematem bieżącej edycji Konkursu został DOTYK, zmysł nierozłącznie związany z biżuterią, niosący szczególny ładunek intymności i bezpieczeństwa, ale też – w czasie globalnej pandemii i eskalacji konfliktów zbrojnych – lęku i zagrożenia.
Na Konkurs napłynęło 426 prac autorstwa 240 artystów z 30 krajów, spośród których jury zakwalifikowało do wystawy głównej prace autorstwa 51 artystów z 13 krajów.
Idea
Tym razem – w epoce online – chcielibyśmy nawiązać do cechy, która definiuje biżuterię w jej najbardziej materialnym i jednocześnie najbardziej sensualnym aspekcie.
Przywołajmy dotyk – pierwszy zmysł, za pomocą którego poznajemy świat, który daje poczucie bezpieczeństwa, intymności i zaufania.
Biżuteria noszona na ciele, stykająca się z receptorami skóry, prowokująca do haptycznego kontaktu zawsze była najbliższym rekwizytem użytkownika.
Proponujemy Wam współczesną interpretację owej nostalgii w nadziei, że przedmiotu najbardziej osobistego użytku nie zastąpią nam dotykowe ekrany wyświetlacz
prof. Sławomir Fijałkowski
Tak jak brak nieustannie noszonej biżuterii jest zauważany dopiero wtedy, gdy ją zdejmiemy lub zgubimy, tak w ostatnich czasach szczególnie odczuwalny jest brak ludzkiego dotyku.
Uzmysłowiliśmy sobie potrzebę dotyku i więzi, lecz jednocześnie odczuwamy strach przed nim samym – źródłem zanieczyszczenia i zagrożenia.
Jak zmysł dotyku może być zgłębiany poprzez biżuterię, fizycznie i emocjonalnie?
Co może komunikować? Jakiego rodzaju jest to dotyk? Jak się z nim czujesz? Czy może Cię pocieszyć?
Czy może Cię zmienić? Jaki może wywołać efekt? Jak można przedstawić tę – niewizualną – cechę biżuterii?
prof. Caroline Broadhead
Uczestnicy wystawy:
Bogumiła i Andrzej Adamscy (Polska), Violeta Adomaitytė (Litwa), Miriam Arentz (Niemcy), Agata Bieńkowska (Polska), Mariana Bilbao (Hiszpania), Andrzej Boss (Polska), Carla Castiajo (Portugalia), Chi Young-Ji (Korea Południowa), Mirta Congost Nualart (Hiszpania), Agata Danielak-Kujda (Polska), Sophie van Dooren (Holandia), Agnieszka Działo-Jabłońska (Polska), Anna Maria Eichlinger (Niemcy), Eva Fernandez (Hiszpania), Julia Funk (Niemcy), Jolanta Gazda (Polska), Katarzyna Gemborys (Polska), Elena Gorbunova (Rosja), Martin Grosman (Czechy), Karolína Hauserová (Czechy), Dorottya Hoffmann (Węgry), Tomáš Holub (Czechy), Jonathan Holz (Niemcy), Tadeusz Jaśkowiak (Polska), Laima Kėrienė (Litwa), Marta Kleinrok (Polska), Hanna Kowalska (Polska), Sergiusz Kuchczyński (Polska), Beata i Karolina Legierskie (Polska), Peter Machata (Słowacja), Wojciech Małek (Polska), Claudia Milić (Niemcy), Joanna Muzyka (Polska), Maria Myrosznyczenko (Polska), Agnieszka Nowicka (Polska), Jasmin Nussbaum (Niemcy), Martina Obid Mlakar (Słowenia), Michalina Owczarek-Siwak (Polska), Sham Patwardhan-Joshi (Niemcy), Silke Rehermann (Niemcy), Rudolf M. Scheffold (Niemcy), Elisa Schneider (Niemcy), Yookyung Song (Korea Południowa), Ulrike Strempel (Niemcy), Andrzej Szadkowski (Polska), Miroslava Veselá (Czechy), Zhipeng Wang (Chiny), Hanna Wiklendt-Jensen (Polska), Zhang YuXuan (Chiny).
Grand Prix
„Biżuteria rozpoczyna rozmowę” twierdzi autor zwycięskiej pracy — prof. Andrzej Szadkowski. Brosza „Bolesny dotyk czasu”
skłania do refleksji i zaprasza do dyskusji. Syntetyczna, abstrakcyjna forma obiektu pozostawia odbiorcy szerokie pole do interpretacji. Pozorny spokój kontrastuje z tytułem, a budowane w ten sposób napięcie — w połączeniu z kolorystyką pracy — stanowi dyskretny komentarz do obecnej sytuacji politycznej. Moment zetknięcia prostej, czerwonej linii z organiczną formą kamienia wywołuje ekscytację. Linia ta nawiązuje do tytułu broszy, stanowiąc metaforę wskazówki nie tylko zegara, ale i wskazówki czasu.

II Nagroda
Praca Rudolfa M. Scheffolda otwarcie zaprasza do zabawy i prowokuje do tytułowego dotyku, który został przez autora zinterpretowany dosłownie. Obiekt pozostawiony w bezruchu ujawnia nam tylko część swojej natury, natomiast dotykany wchodzi w interakcję. Forma sprężyny uderza swoją prostotą i klarowną koncepcją.


III Nagroda
Agnieszka Działo-Jabłońska proponuje połączenie współczesnego designu z elementami sztuki ludowej. Praca przyjemna w odbiorze, kryje w sobie trudny przekaz — jej motywem przewodnim jest opowieść o przemocy, o dotyku, który nie przynosi ukojenia. Haft reprezentuje dotyk korzeni, które wrastają w nas, a powtarzalność tej czynności może być medytacją i metodą na przykrycie bolesnych wspomnień.

Nagroda Galerii Sztuki w Legnicy
Brosza Petera Machaty w dosłowny sposób odnosi się do tematu konkursu. Pomimo syntetycznej, minimalistycznej formy odcisk dłoni przywołuje skojarzenia z malarstwem jaskiniowym, budując pomost pomiędzy przeszłością, a współczesnością. Zewnętrzna powierzchnia broszy pozostaje nietknięta, odcisk znajduje się po stronie osoby noszącej, blisko ciała.
Jednak to co wewnętrzne nie pozostaje w ukryciu — jest widoczne i decyduje o charakterze pracy.

Srebrna Ostroga. Nagroda Specjalna organizatorów za twórczą odwagę i bezkompromisowość, nowatorstwo lub dowcip wypowiedzi twórczej
Połączenie kawy i herbaty symbolizuje fuzję dwóch odległych od siebie kultur, ale bliskich autorowi pracy. Zhipeng Wang — jako Chińczyk mieszkający w Niemczech — łączy tradycje wschodu i zachodu, doszukuje się podobieństw w obyczajach, podejmując także temat globalizacji. Podczas obrad zestaw pierścieni został dostrzeżony przez wszystkich członków jury i bezsprzecznie doceniony za poczucie humoru.