BIŻUTERIA | KONTEKSTY

Biżuteria i jej szerokie konteksty kulturowe stały się głównym wyzwaniem dla grupy artystek studiujących na I roku studiów magisterskich Katedry Designu Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. W kooperacji z Galerią YES powstało 7 całkowicie różnych, choć równie oryginalnych projektów, możliwych do przedyskutowania w ujęciu historycznym, kulturowym i społecznym. Zastosowane techniki oraz różnorodne tworzywa sprawiały, że obiekty wyniosły nas na peryferia już nie tylko sztuki złotniczej, ale myślenia o biżuterii w niestandardowy sposób. Jak pokazują obiekty młodych projektantek,tradycyjnie rozumiana biżuteria jako ozdoba nie wystarczy do zdefiniowania jej funkcji. Projekty mają bardziej lub mniej pragmatyczne zastosowanie, innym razem reprezentują sferę emocji i filozofii. Punktem odniesienia, głównym kontekstem dla wszystkich projektów jest oczywiście ciało. Ono inspiruje twórczynie do poznawania jego potencjału i potrzeb za pomocą biżuterii.
Kultura Japonii zainspirowała Celinę Glazik w kolekcji pierścionków „CALM” odwołujących się do teorii Jin Shin Jyutsu, czyli japońskiej techniki niwelowania stresu poprzez uciskanie odpowiednich części palców i dłoni. Według tej teorii wszystkie elementy ciała są ze sobą powiązane, a każdy palec odpowiada za inną emocję. Jej obrączki, z dyskretnie umieszczonymi w wewnętrznej części wypustkami, stymulują odpowiednio emocje.
Inspiracją dla Pauliny Ziarek było zagadnienie medyczne – bóle mięśni karku i szyi. Funkcja naszyjników “SENTI”, oprócz zdobienia obejmuje masaż obolałych mięśni. Do pokrewnego wątku ciała i jego wad odniosła się Karolina Majewska-Rydel w swoim projekcie „KONSTELACJE”. Gloryfikuje niedoskonałości skóry: znamiona, blizny, przebarwienia za pomocą ich oprawy w biżuterię. Jej koncept zakłada maksymalną personalizację biżuterii przeznaczonej dla indywidualnych potrzeb. Sandra Kostro w kolekcji „STRUCTURE” – biżuterii z autorsko opracowanego projektu plisy tkaniny, odwołuje się do zmysłu dotyku. Weronika Kalota zaś w konceptualnym ujęciu biżuterii, także za pomocą tkaniny, plastikowych kulek, igieł i silikonowych zatyczek do kolczyków, rozważa pojęcie osadu w kontekście biologicznym, ekologicznym i estetycznym. Kolekcja “TIRIA” -Nabroszki i Inro – projekty Olgi Jęchorek to seria unisexowych broszek inspirowanych średniowiecznymi elementami uzbrojenia. Są to naramienniki oraz sakiewki nawiązujące do elementów ubioru japońskich samurajów. Projektantka uwspółcześnia i nadaje nowe funkcje elementom historycznego ubioru. Magdalena Dubis za pomocą swojej biżuterii “BYTY” wykonanej z włóknin, sznurka, impregnowanego mchu oraz mosiądzu wyraża emocje nawiązując do własnych ekspresyjnych rysunków.
Pieczę merytoryczną nad projektami sprawowali: Marzena Wolińska, kierownik Katedry Designu oraz Paulina Buczyńska, Magdalena Grenda, Michał Filipiak i Mateusz Sipiora. Technologicznego wsparcia udzieliła zaś Agnieszka Frankowska-Gryza.
Kuratorkami wystawy są: Alicja Wilczak oraz Paulina Buczyńska.






Magdalena Dubis BYTY

Celina Glazik CALM

Sandra Kostro STRUCTURE

Weronika Kalota OSAD

Paulina Ziarek SENTI

Karolina Majewska-Rydel KONSTELACJE

Olga Jęchorek TIRIA

Fot. Alicja Iwańska