Archiwum 2023
CZY TY TO WIDZISZ? Biżuteria narracyjna Sławy Tchórzewskiej
Jak dotąd Sława Tchórzewska konsekwentnie realizowała się w swojej znamiennej stylistyce, tworząc biżuterię eksperymentalną o bardzo charakterystycznych cechach, takich jak kolory, alternatywne materiały i biomorficzne formy przywołujące na myśl świat podwodny czy wręcz rzeczywistość alternatywną. I tym razem sygnatura artystki została zachowana, choć ewidentnie nawiązuje momentami do figuratywnych ilustracji opowiadających o zastanej rzeczywistości i podejmujących subiektywną jej ocenę.
JAKOŚĆ. Pokonkursowa wystawa 31. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej
Tematem tegorocznej edycji Konkursu została JAKOŚĆ.
Czym jest jakość w dzisiejszych czasach? Czy rosnąca świadomość konsumentów zasadza się – jak dawniej – na ocenie rzemieślniczego kunsztu i wartości rynkowej kruszców? Czy raczej dryfuje w kierunku troski o dobrostan planety, szerszej refleksji nad intencjami twórcy i relacjami z klientem? Tworzywem złotniczej obróbki coraz częściej staje się sama idea, która przybiera kształt obiektów o różnorodnej stylistyce, wchodzących w dialog z odbiorcą. Jeśli komunikat artysty staje się ważniejszy niż formalne aspekty biżuterii, jakie jest jego ideowe zaplecze? Czy w związku z tym istnieją określone, materialne manifestacje i estetyczne wyznacznik decydujące o jakości wypowiedzi artystycznej?
Forum Sztuki Złotniczej vol. 2
Biorąc pod uwagę wyniki badań satysfakcji po udziale w ubiegłorocznym Forum Sztuki Złotniczej, program spotkania przesunął się nieco bardziej w stronę praktyki. Wśród prelegentów pojawią się bowiem twórcy biżuterii reprezentujący różne pokolenia, ale również aktywni promotorzy tej dziedziny sztuki. Nie zabraknie również studium przypadku przeprowadzonego na poziomie akademickim. Stałym punktem będzie panel dyskusyjny, który zgrabną klamrą domknie dzień pełen wartościowych wystąpień.
Biżuteria nomadów z Azji Centralnej
Od 21 lipca do 7 października w Galerii YES zagości wystawa biżuterii etnicznej pochodzącej z Uzbekistanu, Turkmenistanu i Afganistanu. Wszystkie obiekty przywiezione zostały z licznych podróżny osobiście przez Marię Magdalenę Kwiatkiewicz – kolekcjonerkę, która podzieli się
również barwnymi opowieściami o odwiedzanych krajach i poznawanych tam ludziach.
RELACJE
Artyści Andrzej i Katarzyna Boss o podobnej wrażliwości i zbliżonym sposobie patrzenia na świat, działają w różnych dziedzinach artystycznych, a mimo to jednym głosem odnoszą się do otaczającej rzeczywistości. Wystawa jest więc okazją do zobaczenia, jak zbliżone doświadczenia przetwarzane są w osobliwy dla duetu Boss&Boss sposób przy użyciu różnych mediów (grafik i biżuterii) i zastosowaniu odrębnych środków wyrazu artystycznego.
Od pomysłu do przemysłu. Wystawa biżuterii PRL ze zbiorów M. M. Kwiatkiewicz
Polski design czy wzornictwo, dziedzictwo narodowe, a może pokłosie socjalistycznej unifikacji? Jak obiektywnie ocenić biżuterię projektowaną i wytwarzaną w latach 1945-1989, aby nie pozbawić jej wyjątkowości, a jednocześnie dokonać syntezy i wysnuć wnioski cenne dla współczesnej polskiej sztuki złotniczej?